woensdag 30 januari 2013

Fictie verfilmd

Voor een fictieopdracht voor het vak Nederlands hebben leerlingen van vwo-2 hun ipad gebruikt en een item gemaakt voor een boekenjournaal. De opdracht was om in drie- of viertallen hetzelfde boek te lezen. Over het boek moesten ze vervolgens een journaal maken van minimaal vijf minuten waarin ze het boek presenteerden zoals in een boekenprogramma. Het journaal moest gevuld zijn met objectieve en subjectieve informatie over het boek en de schrijver. Heel veel leerlingen hebben hun best gedaan om een duidelijk beeld te scheppen van de inhoud van het boek. Sommige groepjes hebben zelfs gesuggereerd dat de gebeurtenissen in het boek recent voorgevallen waren en zo belangrijk dat ze in het nieuws kwamen. In beschrijvingen van de achtergrond van de gebeurtenissen en in interviews kwam naar voren wat er precies aan de hand was en welke oplossingen gevonden werden voor het probleem. In andere journaals werd er een prijs uitgereikt voor de verfilming van een boek waarin scenes verfilmd waren. De journaals werden ook beoordeeld door de leerlingen zelf. In een speciaal ingericht hoekje van het lokaal bekeken ze elkaars werk op de ipad (oortjes in natuurlijk) en beoordeelden dat aan de hand van een formulier. Het ene journaal was wat creatiever, het andere meer informatief, maar iedereen heeft laten zien dat je door middel van je ipad op een leuke manier informatie kunt uitwisselen. 
In bijgaand filmpje is de bijdrage te zien van Gitta, Florian en Sarah uit V2B.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten