maandag 21 januari 2013

Digitaal toetsen in de klas - praktijkvoorbeeld

Toets inhoud
Vandaag hadden 3 vwo2 klassen een toets voor muziek. We gebruiken sinds dit jaar voor de 2e klassen een volledig digitale methode. Per behandeld hoofdstuk is er een digitale toets beschikbaar op niveau van de klas. Als docent kan je uiteraard de toets van te voren bekijken en vragen instellen.
Bij veel vragen zijn korte luistervoorbeelden beschikbaar die leerlingen in hun eigen tempo en eventueel een paar keer kunnen beluisteren. De meeste vragen zijn multiple choice vragen, maar ook zijn er soms een reeks beweringen waaruit de meest relevante gekozen moeten worden. Van de 30 vragen zijn er 3 zgn. open vragen.
Toets afname
De leerlingen zitten in toetsopstelling klaar in de klas - net als bij een gewone toets. Ze hebben wel oortjes nodig bij hun iPad - als ze die vergeten zijn hebben we een reserve hoofdtelefoon in het lokaal beschikbaar. Ik open de toets op de site en de leerlingen gaan aan de slag. De iPad ondersteunt geen Flash player en dus moeten we voor de toets een andere webbrowser gebruiken. Het downloaden van de Chrome-app is een zaak van een paar seconden. Links en rechts zijn er soms wat vastlopers, maar met wat refreshen of scrollen zijn die problemen ook eenvoudig op te lossen.
Toets afhandeling
Het nakijken van de vragen gebeurt grotendeels automatisch - dat bespaart mij erg veel werk! Uiteraard moeten de open vragen wel door mij worden nagekeken. Het programma berekent het eindcijfer en plaatst dat direct in de goede kolom bij de leerling. Bovendien zijn ook gemiddelden enz. direct inzichtelijk. Dat is handig om klassen te vergelijken of problemen te analyseren. Ik ben zeer enthousiast over deze manier van toetsen! (De leerlingen hieronder zijn overigens in een normaal lesmoment met hun iPad aan het werk.)


Voorbeeldvragen. (uit: Beats'nBits)

Beluister nu het begin van de song tot tellerstand 0:30.
5. Bij welke tellerstand hoor je voor het eerst een menselijke stem?
(1 pt)

Bij tellerstand 0:04
Bij tellerstand 0:06
Bij tellerstand 0:08
Bij tellerstand 0:11

Bekijk het notenvoorbeeld.
11. Welke noot klinkt het hoogste en hoe heet de laagste noot in dit voorbeeld?
(1 pt)

De hoogste noot is een A en de laagste een Cis (C#)
De hoogste noot is een A en de laagste een B
De hoogste noot is een B en de laagste een Cis (C#)
De hoogste noot is een B en de laagste een B


Beluister het fragment en lees het notenvoorbeeld mee.
12. Welke twee beweringen zijn juist?
(2 pt)

In de muziek is sprake van een ontwikkeling in tempo: van langzaam naar snel
In de muziek is sprake van een ontwikkeling in toonduur: van langere naar kortere notenwaarden
In de muziek is sprake van een ontwikkeling in instrumentatie: van weinig naar meer instrumenten
In de muziek is sprake van een ontwikkeling in dynamiek: van zacht naar sterk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten