Januari 2013. Als Bonhoeffercollege Castricum zijn we nu 5 maanden onderweg met het gebruik van de iPads in de 2e klassen mavo/havo/vwo. We zijn een paar enquĂȘtes, een gesprek met de klankbordgroep leerlingen & ouders en vele vergaderingen verder. En natuurlijk 5 maanden onderwijs die ons inmiddels een schat aan ervaringen hebben opgeleverd. Tijd dus voor een goede evaluatie die we met een groter publiek willen delen. Alle betrokkenen in en rond de school kunnen op dit weblog de komende maanden de ontwikkelingen op het gebied van de iPad bij ons volgen. Namens de school ben ik eindredacteur van dit blog. Binnenkort wordt het redactieteam uitgebreid met 2 leerlingen.
Inleiding
Als afdelingsleider van de 2e klassen vwo ben ik nauw betrokken bij het proces van invoering en gebruik van de iPad. Afgelopen zomer heb ik er ook een gekocht en ben inmiddels een enthousiast gebruiker. Het heeft mijn eigen digi-leerproces weer een geweldige boost gegeven, vergelijkbaar met mijn eerste ervaringen met de Mac in 1987. Dagelijks raak ik enthousiast door tips en trucs van mijn collega's en probeer ik mijn enthousiasme op leerlingen en collega’s over te dragen.
Kernbegrippen voor mij zijn: het gemak in het gebruik, de enorme flexibiliteit van werken en het constant kunnen beschikken over enorme hoeveelheden kennis op welk gebied dan ook.
Verantwoording
Tijdens de
Kerstvakantie las ik in Trouw een interessant interview met een wereldwijd vooraanstaand IT filosoof, de
heer Lucia Floridi, verbonden aan twee gerenommeerde instituten in o.a. Oxford.
Een aantal uitspraken passen uitstekend bij de start van dit blog.
‘Mensen
die de vaardigheden hebben om data te beheersen, vormen de nieuwe elite. En zij
die geen toegang hebben tot internet, of daar niet hun voordeel mee weten te
doen, leven in digitale sloppenwijken’.
Die mensen,
dat zijn wij, maar ook uw en mijn kinderen - onze leerlingen!
Hoe houden we ons
hoofd boven water in de ‘exaflood’ aan informatie?
De exaflood is de tsunami aan informatie die de wereld momenteel overstroomt. Een exabyte is een hoeveelheid informatie vergelijkbaar met een video die zo’n 50.000 jaar duurt. De mensheid heeft de afgelopen 5 jaar 1600 van dit soort video’s aan informatie afgescheiden. Die 1600 video’s van de afgelopen 5 jaar staan gelijk aan 10 keer de totale informatie die de mensheid heeft geproduceerd vanaf de ontwikkeling van het schrift tot aan de uitvinding van de computer. Het begint te duizelen. Wij als school zijn de eerst aangewezenen om te voorkomen dat onze leerlingen dreigen te verzuipen! We maken ze mediawijs.
iPads in het onderwijs?
‘Dingen als smartphones of sociale media zijn niet goed of fout, maar een realiteit. Internet is simpelweg de manier waarop de mensheid zich ontwikkelt’.
Het heeft
geen zin om deze zaken buiten het onderwijs te willen houden. We zouden ons als
school daarmee buiten de realiteit plaatsen. Wel is het zaak om te onderzoeken
op welke wijze we deze zaken zo kunnen inzetten dat de leerlingen de relevantie
ervaren tussen wat ze enerzijds op school leren en anderzijds in hun leven
gebruiken en nodig gaan hebben. Die slag zijn we aan het maken.De exaflood is de tsunami aan informatie die de wereld momenteel overstroomt. Een exabyte is een hoeveelheid informatie vergelijkbaar met een video die zo’n 50.000 jaar duurt. De mensheid heeft de afgelopen 5 jaar 1600 van dit soort video’s aan informatie afgescheiden. Die 1600 video’s van de afgelopen 5 jaar staan gelijk aan 10 keer de totale informatie die de mensheid heeft geproduceerd vanaf de ontwikkeling van het schrift tot aan de uitvinding van de computer. Het begint te duizelen. Wij als school zijn de eerst aangewezenen om te voorkomen dat onze leerlingen dreigen te verzuipen! We maken ze mediawijs.
iPads in het onderwijs?
‘Dingen als smartphones of sociale media zijn niet goed of fout, maar een realiteit. Internet is simpelweg de manier waarop de mensheid zich ontwikkelt’.
Hoe moet
dat in de les?
‘Eigenlijk
weet niemand op dit moment hoe je een internet generatie moet onderwijzen. Dit
is iets nieuws: we leren ermee omgaan terwijl het zich ontwikkelt’.
De invoering
van de iPad in de 2e klassen is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Wat
begon met een visioen van een van onze collega’s waarin hij beschreef hoe in
zijn ogen het onderwijs er in de klas van straks uit moet zien, is via een
grondige 2 jarige pilot met een laptopklas uitgegroeid tot wat het nu is. Op
het moment dat we begonnen had niemand nog gehoord van een iPad. Ontwikkelingen
gaan razendsnel. En we realiseren ons dat dit nog maar een begin is. Wij als
docenten, maar ook als schoolorganisatie, leren net zo hard mee. De een voelt
zich hier wat onzeker bij, de ander ervaart het als een geweldige stimulans.
Daar houden we rekening mee. Maar er is geen weg terug.
Van
kennis of vaardigheden?
‘Internet
vergt andere vormen van intelligentie, zeker. De slimste jongens van nu zijn
niet degenen die de meeste feiten in hun geheugen kunnen proppen, maar degene
die het snelst informatie weten op te sporen en te wegen. Het is wel waar dat
we nu te veel doorschieten in de richting van het aanleren van vaardigheden;
feitenkennis blijft ook belangrijk’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten